sobota 16. června 2012

Jak zhubnout


Tuhle mě potěšil přítel, nevím, zda se na moje tělo po dlouhé době podíval nějak důkladněji nebo co, ale nešetřil lichotkami :-) Pokud dosáhnu mého cíle, pak ho od sebe asi už nikdy neodlepím.. Akorát si budu muset koupit menší podprsenky, nebo koupit prsa..

Stejně je to zvláštní, jak jen úprava stravy dokáže s tělem divy. Nedávno jsem se koukala na Jste to co jíte a přesně jsem viděla sebe. V hlavě zmatek, to co si člověk myslí, že jíst má je většinou špatně, čím více jídla vynechám, tím budu hubenější. Omyl, je to naopak. Moje tělo se dokonce naučilo na určitý časový rozestup a pokud nedodám palivo, začne se velmi tvrdě hlásit o svou dávku. Začnu mít prostě strašný hlad.

Když si tak čtu ty diskuze na internetu, blogy holek, návody na zázračné diety, zázračné čaje, léky, přístroje.. Být výživový poradce, tak si to asi  půjdu hodit na první strom. Chyby jsou totiž pořád to stejné a lidi se ptají stále dokola na to samé.
U většiny je problém, že jí málo - málo často, málo jídla, málo živin, nebo naopak hodně jednostranných živin - především sacharidů. Nejsem výživový poradce, nepoznám rozdíl, mezi složitými a jednoduchými cukry, ale myslím, že za toho skoro půl roku jsem sama u sebe něco vypozorovala.

V kostce mé zásady:
  • snídaně - sacharidy: ovoce, džusy (na džusy ale pozor), pečivo, musli. Tělo totiž v tomto čase spaluje "dobré" sacharidy (ty, které potřebuje jako denní dávku energie), když bude dostatek sacharidů, nebude Vás honit mlsná
  • svačina - nějaký mléčný výrobek a ovoce, musli tyčinka, stále ještě jím sacharidy v kombinaci s nějakou bílkovinou
  • oběd -  kombinace všech složek stravy, bílkoviny, sacharidy, tuky, oběd by se neměl odbývat, je to v podstatě největší jídlo dne, bílkovina zajistí, že nebudete mít tak brzy hlad, je tedy nutné je nevynechávat, stejně jako přílohy
  • odpolední svačina - cokoliv, ale snažím se ubírat sacharidy (přílohy) a přidávat bílkoviny a zeleninu. Místo pečiva používám Wasa plátky
  • večeře - bílkoviny a zelenina, pokud mám chuť malá porce přílohy (sacharidy)
  • používám olivový olej, máslo, moc nesmažím, když už tak spíš griluji a nebo peču v troubě. Většina mých jídel je jednoduchá na přípravu, když se zrovna nepatlám třeba s nedělním obědem
  • jím každé 2-3 hodiny, vzhledem ke svému dennímu režimu nemám dopoledne a odpoledne, poslední jídlo je 2-3 hodiny před spaním. Takže žádné do 10 hodin ovoce a po 18. hodině nejíst. Každý člověk má přece denní rytmus jiný. Pokud spíte méně, je možné jídlo ještě přidat. já mívám spíš problém to do svého dne všechno nacpat.



Pokud mám čas a náladu, jídelníček si dopředu plánuji na Stobu nebo kalorických tabulkách, abych měla jistotu, že je vše v rovnováze. Není to nutné denně, po čase už to každý odhadne, jak váhu a velikost porcí, tak složení. Teď dokážu většinou sestavit den tak, aby bylo vše jak má být a nemusím ani doplňovat chybějící složky ve svačinách :-) Ale začátečníkům vřele doporučuji si to psát.

Nejím nízkotučné potraviny, věci s umělým sladidlem a polotovary. Nemám ráda nápoje s bublinkami a různé obarvené vody a umělohmotné parodie jídla. Ano, někdy tomu není vyhnutí, ale pokud to jde, je lepší se takovým věcem vyvarovat.
Nemám ani problém s alkoholem, pokud je to v rozumné míře a člověk si to nějak zakomponuje, tak to jde i s ním. I občasné hříchy mi prochází, sice třeba na čas přestanu hubnout, ale nějak výrazně nepřibírám. Asi mě má tělo rádo :-) Ona to totiž není dieta, ale změna životního stylu. Ono to vlastně ani není o tom kolik vážíte, ale jak se ve svém těle cítíte..

3 komentáře:

  1. krásné,kéž by si to všichni přečetli. Jinak máme hodně podobné zásady..vlastně skoro stejné..i s tím hřešením a alkoholem apod. Jinak jsem ted byla tři měsíce na brigádě v supermarketu a všichni ti lidi by si to měli jít přečíst..tady k tobě i na jiné chytré blogy, protože to co většinou kupovali byla hrůza(byla jsem na pokladně, takže jsem si užívala přehled těch hnusů,které jsem tam blokovala) :D

    OdpovědětVymazat
  2. Krásné :) Ony si totiž skoro všechny holky myslí, že nejezením nebo omezováním jídla zhubnout. Možná jo, ale na jak dlouho? Je to celkem smutné, odpírat si to, co milujeme a potřebujeme jenom kvůli "požadavkům společnosti".
    A kup si radši menší podprsenku ;) Vyjde to levněji a je to bezpečnější :D

    OdpovědětVymazat
  3. Vynikající článek! Je to přesne tak, jak jsi napsala. Ono ani alkohol v menším množstve není tak zlý, když je energetický příjem a výdej v rovnováze. Těším se na další články!

    OdpovědětVymazat